چگونه Matrix Awakens پتانسیل Unreal Engine 5 را نشان می دهد
دارندگان PS5 و Xbox Series X/S پس از گذراندن یک سال روی کنسولهایی که هنوز نتوانستهاند یک جهش ارائه دهند، تقریباً از ایده تماشای برخی گرافیکهای نسل بعدی مناسب دست کشیده بودند. از نظر عملکرد، بازیکنان به لطف پشتیبانی ۱۲۰ فریم در ثانیه و محیطهای جهان باز بزرگتر و پیشرفتهتر، شاهد جهش مناسبتری بودهاند. با این حال، سال ۲۰۲۱ هنوز تمام نشده است و یک شگفتی نهایی دارد. Matrix Awakens یک نگاه واقعی به آینده است.
Matrix Awakens یک بازی ویدیویی کامل نیست – بیشتر یک نسخه نمایشی فناوری است که در Unreal Engine 5، جدیدترین موتور سازنده Fortnite Epic Games ساخته شده است. این تجربه با همکاری Warner Brothers و بازیگران The Matrix Resurrections ساخته شده است تا فیلم را در اواخر این ماه در سینماها تبلیغ کند. این دمو کاملا رایگان است و میتوانید آن را روی PS5 و Xbox Series X/S بازی کنید.
دمو با نگاهی به گذشته و حال ماتریکس توسط کیانو ریوز آغاز میشود و صحبت میکند که چگونه اختلاط دنیای دیجیتال و دنیای واقعی همیشه یکی از ستونهای داستان بوده است. در حین انجام این کار، ریوز بین بازتولید دیجیتالی خود در Unreal Engine 5 و سکانسهای لایو اکشن به عقب و جلو میرود. محو کردن خطوط بین این دو بعد راهی است که Epic از داستان The Matrix الهام می گیرد و در عین حال نگاهی جدی به آخرین قابلیت های موتور ارائه می دهد.
در طول افتتاحیه، تشخیص اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی که نیست، دشوار است. این شکاف هنوز وجود دارد، بهویژه وقتی صحبت از حرکات، چشمها و موهای شخصیتها در Matrix به میان میآید، حتی اگر این دستاورد هنوز با استانداردهای امروزی چشمگیر است.
گیمپلی اول دمو
هنگامی که در Matrix قرار می گیرید، می توانید به عنوان Niobe، یکی دیگر از چهره های آشنا از سری، و قهرمان این دمو بازی کنید. این قطعه قابل پخش با نیوبی شروع می شود که مشغول خلاص شدن از شر تعدادی مامور است که ماشینش را در بزرگراه تعقیب می کنند، در حالی که ترینیتی بهترین رانندگی را انجام می دهد. بازیکنان میتوانند ابتدا با یک کلت و سپس با مسلسل، قسمتهای مختلف آن ماشینها را هدف بگیرند.
نحوه جرقه زدن دهانه تفنگ و روشن کردن اجسام نزدیک چشمگیر است، انیمیشنهای صورت Niobe و Trinity باورنکردنی است، اما سطح جزئیاتی که میتوانید در خودروها هنگام آسیب دیدگی مشاهده کنید، واقعاً نسل بعدی است. بخشهای مختلف اتومبیلهایی که شما را تعقیب میکنند، در زمان واقعی به روشی بسیار معتبر واکنش نشان میدهند، با سوراخهای گلولهای که بدنه خودرو را پر کرده و سپرها در خیابانها میافتند. شیشههای جلو میشکنند و اثرات ذرات روی صفحه میبارند، و اشیاء تخریبشده قبل از ناپدید شدن در Matrix به رشتههای کد سبز تبدیل میشوند.
جهان باز Unreal Engine 5 در Matrix
هنگامی که تعقیب و گریز ماشین با صدای بلند در Matrix به پایان می رسد، بازیکنان می توانند آزادانه در یک جهان باز کوچک کاوش کنند، جایی که می توانند ویژگی های Unreal Engine 5 را فعال و غیرفعال کنند تا ببینند چه کاری انجام می دهند. اینجاست که جادو اتفاق می افتد. کاربران این توانایی را دارند که در سراسر شهر (۱۵٫۷۹ کیلومتر مربع و ۷۰۰۰ ساختمان) رانندگی کنند، راه بروند، و حتی در آسمان پرواز کنند تا از منظره بالا، مانند حالت عکس بیدرنگ، لذت ببرند.
تراکم عابر پیاده (۳۵۰۰۰ عابر پیاده شبیه سازی شده با MetaHuman) و تعداد اتومبیل ها در چراغ های راهنمایی بی سابقه است (۴۵۰۷۳ اتومبیل پارک شده، ۱۷۰۰۰ در حرکت)، احتمالاً این همان چیزی است که بازیهای جهان باز نسل بعدی به دنبال آن هستند و به نظر میرسند.
با این حال، این بخش از نسخه نمایشی که در یک جهان باز تنظیم می شود، بر سطح وفاداری بصری تأثیر نمی گذارد. تصادفات اتومبیل بسیار قابل باور هستند، زیرا وسایل نقلیه در زمان واقعی آسیب می بینند و تک تک قطعات بسته به نقطه و قدرت ضربه تغییر شکل می دهند. خود نور بر اساس مکان خورشید در زمان واقعی تغییر می کند، و شما می توانید آن را در لحظه از طریق تنظیمات نمایشی، همراه با ترافیک و تراکم عابر پیاده یا بافت های کل جهان تغییر دهید.
بازیکنان می توانند بناهای تاریخی کوچکی را پیدا کنند که در سطح شهر پخش شده اند، به شما امکان می دهد درباره ویژگی های فعال شده توسط موتور گرافیکی جدید اطلاعات بیشتری کسب کنید، و باید حدود ۳۰ دقیقه طول بکشد تا نسخه ی نمایشی را کامل کنید، و ایده ای ثابت از ظاهر نسل بعدی داشته باشید. . شایان ذکر است که این نسخه ی نمایشی ۳۰ دقیقه ای کمی کمتر از ۳۰ گیگابایت است، بنابراین شاید انتظار این سطح در یک بازی کامل غیرواقعی باشد.
از نظر Performance یا همون عملکرد باز جای کار داره
علاوه بر اندازه چیز، این سطح از وفاداری گرافیکی هزینه بالایی دارد. Epic به وضوح میخواست جلوههای بصری را تا جایی که میخواهد به نمایش بگذارد تا بهترین سناریوی نسل بعدی مبتنی بر Unreal Engine 5 را به نمایش بگذارد. این به سادگی نمیتواند به عنوان یک بازی نهایی عرضه شود. نرخ فریم هم در پیادهروی و هم در هنگام رانندگی افت عمیقی دارد – جهنم، حتی دوست ندارد دوربین را حرکت دهید. این بدان معنا نیست که روزی بازیهای ویدیویی نمیتوانند به این خوبی به نظر برسند و در عین حال عملکرد عالی ارائه دهند.
این احتمال وجود دارد که روزی کسی با زمان توسعه، دانش و مهارت بیشتر به آنجا برسد. با این حال، در حال حاضر، به نظر میرسد سادهتر حدس بزنیم که توسعهدهندگانی که روی بازیهای کنسول Unreal Engine 5 کار میکنند، بخواهند از مقیاسپذیری این فناوری برای ارائه درجه خوبی از ثبات فوراً استفاده کنند.
نتیجه گیری
Matrix Awakens اولین نگاه واقعی به گرافیک های نسل بعدی است و آنچه که جدیدترین کنسول ها در ترکیب با Unreal Engine 5 می توانند به آن دست یابند. جدیدترین موتور Epic که به تازگی در فصل ۳ Fortnite پیاده سازی شده است، احتمالاً به کار خواهد رفت. برای فشار دادن PS5 و Xbox Series X/S به محدودیتهای خود، سطح قابلتوجهی از جزئیات را ارائه میکند، چه یک بازی ماجراجویی خطیتر یا یک بازی جهان باز. همه اینها تا چند روز پیش روی کاغذ بود، اما اکنون طرفدارانی که روی کنسولهای نسل بعدی بازی میکنند، میتوانند ظاهری رایگان به آن بدهند و رویای آیندهای بهتر را رویاپردازی کنند.