PlayStation

سقوط ۱۳% سهام PlayStation در پی خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

خبری بد برای Sony و PlayStation

پس از انتشار خبر شوکه کننده خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت، سهام PlayStation با کاهش ۷ درصدی مواجه شد و به پایین ترین حد خود در سه ماهه اخیر رسید. با ما همراه باشید تا به بررسی جزئیات این خبر بپردازیم

PlayStation

 

مدیر عامل Xbox قبل از باز شدن بازار امروز اعلام کرد که قصد دارد ناشر Call of Duty و World of Warcraft را با یک معامله ۶۸٫۷ میلیارد دلاری خریداری کند که تا حدودی بزرگترین معامله در صنعت بازی است.(این خبر رو اینجا میتوانید بخوانید).

طبق گزارش‌ها اما، مایکروسافت قصد دارد به ساخت «برخی» بازی‌های Activision Blizzard برای کنسول‌های PlayStation پس از تکمیل مورد انتظار در سال ۲۰۲۳ ادامه دهد، و فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، ادعا کرده است که «قصد ما این نیست که بازیکنان را از آن پلتفرم دور کنیم».

البته شایان ذکر است که اسپنسر قبل از تکمیل تصاحب ۷.۵ میلیارد دلاری شرکت مادر Bethesda یعنی Zenimax توسط مایکروسافت، نظرات مشابهی را بیان کرده بود.

در حالی که بازی‌های Bethesda که قبلاً منتشر شده بودند مانند The Elder Scrolls Online همچنان بر روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن پشتیبانی می‌شوند و قراردادهای انحصاری موجود برای Deathloop و Ghostwire Tokyo همچنان سر جای خودش باقی است، مایکروسافت از آن زمان تایید کرده است که بازی‌های آینده بزرگ این شرکت مانند Starfield، Redfall و The Elder Scrolls 6 انحصاری برای ایکس باکس و PC خواهد بود.

اما ضربه به سونی که ۲۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از بین برد، به روندی پایان داد که در آغاز سال ۲۰۲۲ سهام را به بالاترین حد در ۲۱ سال اخیر رساند و سهام این شرکت را به پایین تر حد خود از ماه اکتبر رساند. اما سهام نینتندو و کونامی در روز چهارشنبه در توکیو به ترتیب ۲٫۵۱ و ۳٫۲۵ درصد افزایش یافت.

تحلیلگران می‌گویند نگرانی‌ها مبنی بر اینکه مایکروسافت می‌تواند فرنچایز موفق اکتیویژن را انحصاری کند، به کاهش قیمت سهام سونی نیز کمک کرد. این سری که بر روی تمامی کنسول‌ها از جمله PlayStation در دسترس است، به مرکز جوامع آنلاین بزرگ جهانی تبدیل شده است و نمونه بارز بازی‌هایی است که مدت‌ها پس از انتشار اولیه‌شان درآمدزایی می‌کنند.

PlayStation

بعضی نیز میگویند ممکن است PlayStation در پاسخ به سراغ EA برود و بازی شوتر محبوب این شرکت یعنی Battlefield را انحصاری کند.

 

DFC Intelligence در مورد قرارداد Activision Blizzard در یادداشتی تحقیقاتی گفت:

“این خبر در درازمدت نشان می دهد که مایکروسافت در سطح کاملاً متفاوتی نسبت به سونی و نینتندو کار می کند. PlayStation و نینتندو حضور گسترده‌ای در تجارت بازی‌های موجود دارند، اما این دو شرکت کوچک ژاپنی برای بازی در فضای استراتژیک بالاتری که صنعت در حال حرکت است، تلاش می‌کنند.این بیشتر در مورد رقابت مایکروسافت با گوگل، آمازون، اپل، فیسبوک و دیگران است. این خرید بلافاصله مایکروسافت را در موقعیت استراتژیک محکمی قرار می دهد.

 

باید ببینیم واکنش سونی به این موضوع چه خواهد بود و اینکه آیا واقعا این خبر به معنای زنگ خطر برای سونی و PlayStation است؟

 

 

بیشتر بخوانید: مایکروسافت ساخت Xbox One را به پایان میرساند

 

نوشته های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x